Meglepték az erőszakos lakossági fórumok a kínai akkumulátorgyártót
Európában általában örömmel fogadják a magyarországi akkumulátorgyár-építésekhez hasonló beruházásokat. Tavaly év végén Németországban, Türingia tartományban is létrejött egy CATL-üzem, amely technológiailag azonos a Debrecenbe tervezettel, méretét tekintve azonban kisebb. A fejlesztésről Németországban sem környezetvédelmi, sem politikai aggályok nem merültek fel, éppen ezért meglepő volt a kínai gyártó számára a Magyarországon tapasztalt ellenállás.
Az LMP még országos népszavazást is kezdeményezett a projektről, azonban a zöldpárt által indított helyi népszavazáson még az aláírásgyűjtő íveket sem vették fel. A lap szerint ez jól szemlélteti a helyzetet, amely szerint nem látszik tényleges erő az országos voksolás megszervezése mögött.
Már a szakértői álláspontok is megerősítették, hogy az akkumulátorgyárak hosszú távon segítik a környezet védelmét, ennek ellenére mégis a zöldpártok a leghangosabb ellenzői a projektnek.
A beruházáshoz kötött botrányos viselkedésre más országokban még nem volt példa. Ráadásul ez nem a CATL debreceni építkezését nehezíti meg, hanem annak a lehetőségét, hogy a jövőben Magyarországon valósuljon meg egy olyan szintű beruházás, amelyért egyébként is hatalmas verseny folyik az országok között.
Magyarország történetének eddigi legnagyobb ipari fejlesztése
Ahogy a Magyar Nemzet korábban megírta, a kínai CATL beruházása a hazánkban valaha volt legnagyobb, mintegy háromezermilliárd forint összértékű fejlesztés. A világ legnagyobb akkumulátorgyártója hatalmas nemzetközi verseny nyomán, két és fél év tárgyalás után választotta Magyarországot második európai üzeme felépítésére. Ez nemcsak hazai léptékben számít óriási összegnek, hanem az elmúlt tíz év öt legnagyobb zöldmezős beruházása közé tartozik Európában.
A VG cikke szerint a beruházás összesen 9000 új munkahelyet hozhat létre. Ráadásul 2025-re a termelés az évi 10 milliárd dollárt, tehát mintegy 3680 milliárd forintot is elérheti. Ez a 2021-es GDP 1,6 százaléka, amelyben még nincsenek benne a később betelepülő beszállítók.
Borítókép: Barcsa Lajos alpolgármester, Csen Csün-vej nemzetközi üzletfejlesztésért felelős vezérigazgató és Kocsik-Marossy Virág ügyvezető igazgató (elöl b-j) aláírja a CATL vállalat és Debrecen város közötti megállapodást a debreceni Kölcsey Központban 2022. szeptember 5-én (Fotó: MTI/Vajda János)