Meglepte a kínaiakat a heves vita, eldőlt a debreceni akkumulátorgyár sorsa

A kínai CATL beruházása a valaha volt legnagyobb, mintegy háromezermilliárd forint összértékű fejlesztés Magyarországon. Európában hatalmas verseny folyik a magyarországi akkumulátorgyár-építésekhez hasonló beruházásokért, így az elmúlt napokban tapasztalt ellenállásokhoz hasonlóra még egy országban sem volt példa.

MAGYAR NEMZET
Forrás: VG2023. 01. 24. 18:11
BARCSA Lajos; CSÜN-VEJ, Csen; KOCSIK-MAROSSY Virág; PÓSÁN László; SZIJJÁRTÓ Péter; JANG Csao; KÓSA Lajos; PÓSÁN László; TASÓ László
Debrecen, 2022. szeptember 5. Barcsa Lajos alpolgármester, Csen Csün-vej nemzetközi üzletfejlesztésért felelõs vezérigazgató és Kocsik-Marossy Virág ügyvezetõ igazgató (elöl b-j) aláírja a CATL vállalat és Debrecen város közötti megállapodást a debreceni Kölcsey Központban 2022. szeptember 5-én. A valaha volt legnagyobb, mintegy 3000 milliárd forint összértékû magyarországi beruházás keretében a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) közvetlenül 9000 új munkahelyet hoz létre Debrecenben. Hátul Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b2), Csao Jang, a budapesti kínai nagykövetség minisztertanácsosa (b3), valamint Kósa Lajos (b), Pósán László (j2) és Tasó László (j) fideszes országgyûlési képviselõk. MTI/Vajda János Fotó: Vajda János
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a CATL képviselői rácsodálkoztak a botrányos debreceni közmeghallgatásokra, a gyárépítésről hozott döntésüket ez nem befolyásolja – értesült a Világgazdaság iparági forrásokból.

A lap kiemelte, hogy ez az álláspont nemzetgazdasági szempontból is hangsúlyos, hiszen ez a fejlesztés Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházása.

Hozzátették, hogy Magyarország gazdasági eredményei, mint például a GDP-növekedés, a 4,7 milliós foglalkoztatotti kör, a rekordalacsony munkanélküliségi ráta, a nyugdíjak visszaépítése vagy a családi támogatások rendszere 

csak és kizárólag beruházásokkal tarthatók fenn.

Meglepték az erőszakos lakossági fórumok a kínai akkumulátorgyártót

Európában általában örömmel fogadják a magyarországi akkumulátorgyár-építésekhez hasonló beruházásokat. Tavaly év végén Németországban, Türingia tartományban is létrejött egy CATL-üzem, amely technológiailag azonos a Debrecenbe tervezettel, méretét tekintve azonban kisebb. A fejlesztésről Németországban sem környezetvédelmi, sem politikai aggályok nem merültek fel, éppen ezért meglepő volt a kínai gyártó számára a Magyarországon tapasztalt ellenállás.

Az LMP még országos népszavazást is kezdeményezett a projektről, azonban a zöldpárt által indított helyi népszavazáson még az aláírásgyűjtő íveket sem vették fel. A lap szerint ez jól szemlélteti a helyzetet, amely szerint nem látszik tényleges erő az országos voksolás megszervezése mögött.

Már a szakértői álláspontok is megerősítették, hogy az akkumulátorgyárak hosszú távon segítik a környezet védelmét, ennek ellenére mégis a zöldpártok a leghangosabb ellenzői a projektnek.

A beruházáshoz kötött botrányos viselkedésre más országokban még nem volt példa. Ráadásul ez nem a CATL debreceni építkezését nehezíti meg, hanem annak a lehetőségét, hogy a jövőben Magyarországon valósuljon meg egy olyan szintű beruházás, amelyért egyébként is hatalmas verseny folyik az országok között.

Magyarország történetének eddigi legnagyobb ipari fejlesztése

Ahogy a Magyar Nemzet korábban megírta, a kínai CATL beruházása a hazánkban valaha volt legnagyobb, mintegy háromezermilliárd forint összértékű fejlesztés. A világ legnagyobb akkumulátorgyártója hatalmas nemzetközi verseny nyomán, két és fél év tárgyalás után választotta Magyarországot második európai üzeme felépítésére. Ez nemcsak hazai léptékben számít óriási összegnek, hanem az elmúlt tíz év öt legnagyobb zöldmezős beruházása közé tartozik Európában.

A VG cikke szerint a beruházás összesen 9000 új munkahelyet hozhat létre. Ráadásul 2025-re a termelés az évi 10 milliárd dollárt, tehát mintegy 3680 milliárd forintot is elérheti. Ez a 2021-es GDP 1,6 százaléka, amelyben még nincsenek benne a később betelepülő beszállítók.

Borítókép: Barcsa Lajos alpolgármester, Csen Csün-vej nemzetközi üzletfejlesztésért felelős vezérigazgató és Kocsik-Marossy Virág ügyvezető igazgató (elöl b-j) aláírja a CATL vállalat és Debrecen város közötti megállapodást a debreceni Kölcsey Központban 2022. szeptember 5-én (Fotó: MTI/Vajda János)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.